Den italienska kulturen har gett upphov till många stilbildande och rent av ikoniska varumärken. Den bländande och karismatiska estetiken tycks verkligen ligga dem för. Titta bara på en kollektion av Versace, Dolce & Gabbana eller Gucci. Eller för all del, släng ett öga på några sportbilar från Alfa Romeo eller Ferrari. Inget företag har väl som Ferrari knutit bilden av det italienska till vräkig design och temperamentsfull prestanda. Inom bilvärlden finns få producenter som uppnått samma särställning som Ferrari, i synnerhet inom segmentet lyxbilar och vrålåk. Varumärkets styrka görs väl snarast ostridig av alla produkter som bär loggan, men saknar all anknytning till bilar – tröjor, handdukar, hörlurar och allt möjligt.
Italiensk lyxexport är omfattande
Världens mest förmögna människor konsumerar italiensk design i enorma mängder. Från de mest exklusiva skor av Gucci till välskräddade kostymer från Brioni. En sådan kostar ett antal tiotusentals kronor, och vissa välbeställda män fyller hela garderober med dem. Till detta kan de italienska vrålåken läggas. Lamborghini, Alfa Romeo – Ferrari. Några av världens mest prestigefyllda bilmärken, och alla härstammar de från den forna stormakten i medelhavet. Som exempel på dessa bilrelaterade kulturframgångar kan nämnas att en Ferrari 250 GTO är världens dyraste bil någonsin. Ett exemplar av denna klassiska italienska skönhet på fyra hjul har nyligen sålts på auktion för 250 miljoner kronor. Sådan är Ferraris ikoniska status i samtiden – näst intill ovärderlig.
En dyr hobby
För att kunna samla på Ferraribilar krävs en dryg budget. Vill du lägga vantarna på en av de verkligt klassiska, röda sportbilarna från 1960-talet krävs inte mindre än ett antal hundra miljoner kronor. För ett par år sedan såldes nämligen en Ferrari 250 GTO för 250 miljoner kronor på auktion. Idag finns en till salu för det dubbla priset. Alltså en halv miljard kronor – för en bil med 50 år på nacken! Vem som har de resurserna att lägga på sin hobby kan vi bara spekulera i. Väl känt är emellertid det stora intresset för bilar bland oljemiljardärer från mellan östern. Så kanske kommer det klassiska vrålåket snart att bränna gummi i någon oljestinn öken?