Ett av de mest kända bilmärkena i världen är Volkswagen. Företaget kommer från Tyskland och har tillverkat bilar ända sedan 1930-talet. I Sverige förknippar många märket Volkswagen med den bil som kallas för ”bubbla”, som var väldigt populär på 70-talet. Den bilmodellen har ett välvt tak och runda former, vilket gör att den liknar just en bubbla eller kanske en skalbagge, som den kallades i Storbritannien. Idag är sådana bilar hett eftertraktade och man får betala en hel del för att ha råd med en egen bubbla. För att få pengar till en egen bubbla kan man till exempel ta ett Mobillån eller använda sina sparade pengar.
Bilar till folket
Volkswagen är en av världens största biltillverkare och under årens lopp har märket påverkat biltekniken på flera sätt. På 30-talet utvecklade Volkswagen en särskild slags fjädring i sina bilar, som fortfarande idag har betydelse för hur man gör bilar. Det var dock inte det enda som märket fokuserade på, utan ambitionen låg högt när det gällde bilarnas funktioner och teknik. Tanken bakom Volkswagen var att bygga bilar som var ämnade åt folket och därför skulle de vara billiga både i inköp och drift. Idealet var att fyra personer skulle få plats, eftersom det länge var standardantalet när det gällde familjer. Själva namnet Volkswagen betyder ”folkvagn”, just eftersom bilarna inriktade sig mot befolkningen. I vår moderna tid kan vi se att Volkswagens nya SUV Tiguan säljer bra, vilket sannolikt har att göra med att märkets ambition fortfarande håller i sig. Volkswagen är helt inriktade mot sina användare och skapar därför bilar som är anpassade efter de olika behoven som finns. Idag arbetar över 300 000 människor inom koncernen för att ta fram en perfekt bil.
Ett initiativ från regeringen
När man pratar om Volkswagen är det nästan oundvikligt att komma in på den mörka delen av historien. När märket grundades i början på 30-talet var det bara några år kvar till rikskanslern Adolf Hitler skulle ta över landet och bestämma förfarandet kring allt från människor till bilar. Han hade även sitt ord med i laget när det gällde Volkswagens bilar, eftersom han ville att Tyskland skulle bli den mest framstående nationen när det gällde biltillverkning, vilket var en titel som tidigare hade tilldelats USA. Hitler gav order om att bygga en enorm bilfabrik i de nordliga delarna av Tyskland, där tonvikten låg på att vara så modern som möjligt ifråga om tillvägagångssätt och idéer. På den tiden fanns en slogan för projektet, nämligen ”varje hygglig tysk ska få en egen bil”. Hitler anlitade professorn Ferdinand Porsche som skapade en bil som var lättare, modernare och helt enkelt bättre än alla andra bilar. Detta är bakgrundshistorien till det vi känner till som ”bubblan”, fastän de negativa associationerna har suddats bort under årens lopp.