Bilen är en av de mest betydelsefulla och viktigaste ägodelarna som människan har idag. Framför allt är det ett transportmedel, men bilen har även andra betydelsefulla egenskaper för många människor. Det är ett enormt intresse för en stor del av befolkningen, och i mångt och mycket även en statussymbol. Att köra en ny häftig bil eller en gammal välvårdad amerikanare kan göra bilägaren stolt som en tupp och dessutom i vissa fall ge en bild av personens tillhörighet. Men hur länge har det varit så, och hur länge har bilen egentligen funnits i människans tjänst?
Människan har i alla tider transporterat sig kortare eller längre sträckor. Man började tidigt att titta efter olika former av transportmedel. Vi har åkt på båtliknande saker på vattnet, ridit på hästar eller låtit hästar och andra dragdjur dra oss fram på vagnar eller vagnliknande föremål. Tids nog uppfanns hjulet och vi började bygga helt nya typer av transportmedel. Så småningom utvecklades cyklar och även tågtrafiken. I och med cyklarnas utveckling uppkom idén om att bygga fordon med motor. Innan den bränsledrivna motorn var uppfunnen tog man sig fram med ångdrivna apparater. Från bilens födelse har man fått se många olika spännande modeller på tre eller fyra hjul. Har fordonet två hjul ses det istället som en moped eller motorcykel.
1772 utvecklades en självgående vagn som drevs av ångmotorer. Den kan ses som bilens ursprung och upphovsmakaren var fransmannen Nicolas-Joseph Cugnot. Några år senare, 1801, konstruerade engelsmannen Richard Trevithick den allra första vagnen för persontrafik. Den första eldrivna vagnen tillverkades mellan åren 1832-1839. Det var en skotsk affärsman vid namn Robert Anderson som låg bakom den utveckling som tog bilen ett ganska stort steg närmre dagens personbilar. När det blev dags för den första förbränningsmotorn att se dagens ljus återgick äran av konstruktionen mot Frankrikes håll. Étienne Lenoir, en fransk-belgare, genomförde nämligen det steget i utvecklingen och året hade hunnit bli 1862. Bensinmotorn kom några år senare, 1870, och följande år kom olika typer och modeller av bensindrivna motorer till fordonen. Fortfarande var bilarna alldeles för dyra för att köras av allmänheten, och det dröjde till 1913 och T-fordens inträde på marknaden innan bilen blev var mans ägodel. Bakom detta stod amerikanen Henry Ford. En av världens genom tidernas mest tillverkade bilmodeller är dock Volkswagen Typ 1.